podłączanie baru innej marki do kite

Kite Vlog: Czy mogę podłączyć bar innej marki do mojego latawca?

Witaj w kolejnym odcinku vloga Kitesurfing Is My Religion.
Do nagrania tego poradnika skłoniła mnie rozmowa ze znajomym, z której generalnie wynikało, że mamy dwa obozy. Wierni wyznawcy danej marki zapewniają, że tylko z oryginalnym barem kajt będzie zachowywał się tak jak go zaprojektowano. Z kolei wielu praktyków nie zgadza się z tą opinią i uważa, że bary można mieszać bez problemu z dowolnym latawcem.
Jak więc w końcu jest? Do tematu jak zawsze podejdziemy analitycznie i na ile się tylko da – naukowo 🙂 Zapraszam zatem do oglądania (video znajdziecie na dole), a tych, którzy lubią czytać zapraszam do tekstu, który skrótowo omawia ten temat.

Doktor.

UWAGA!

Zawarte w poniższym artykule informacje dotyczą barów i latawców najnowszych generacji (modele 2020 i 2021), których systemy bezpieczeństwa opierają się o tzw. Sigle Front Line Flag Out. Jeśli posiadasz sprzęt starszy upewnij się, że system bezpieczeństwa w barze jest kompatybilny i będzie prawidłowo działał z latawcem, do którego planujesz go podpiąć! W przeciwnym razie narażasz siebie i innych na poważne ryzyko utraty zdrowia i życia. 

TABELA ZBIORCZA

Na początek zamieszczam tabelę z informacjami nt. najbardziej popularnych/standardowych barów większości marek na jakich się pływa w Polsce. Tabela zawiera te elementy, które mają wpływ na zachowanie, charakterystykę latawca. Nie jest to zatem pełen zbiór informacji technicznych nt. barów. Przedstawione dane i analiza dotyczą najnowszych modeli wykorzystywanych z latawcami na rok modelowy 2020/2021.

I. OGRANICZENIA FIZYCZNE – zakończenie linek

Pierwszym ograniczeniem, na które należy zwrócić uwagę jest zakończenie linek. Na końcu linek nośnych możemy mieć supełek a na końcu kierunkowych oczko – lub odwrotnie.. W punkowych czasach kajta rozwiązanie to zostało nazwane Idiot Proof i zabezpiecza przed podpięciem linek na odwrót (zamiana nośnych z kierunkowymi). Dawno temu wszystkie bary miały takie same zakończenia linek. Nienasyceni marketingowcy wpadli jednak na pomysł, że utrudnią użytkownikom prostą zamianę barów poprzez mieszanie w tych zakończeniach. Coś jak kiedyś z ładowarkami do telefonów, gdzie każda marka miała swoją końcówkę.

Na szczęście z pomocą przyjdą nam tutaj pigtejlsy (świńskie ogonki) – czyli krótkie przedłużki, za pomocą których możemy w łatwy sposób zmodyfikować zakończenie linek. Podpinamy je od strony latawca tak, aby zakończenia pasowały do tych, które mamy na barze. Coraz więcej marek decyduje się na powrót do rozwiązań ułatwiających a nie komplikujących życie zestresowanych kajtsurferów, dlatego niektóre marki mają zakończenia podwójne (oczko z supełkiem) lub w zestawie z barem oferują dodatkowe pigtailsy do modyfikacji.

II. SCHEMAT LINEK NOŚNYCH (V lub Y)

Linki nośne (czyli te środkowe) w zdecydowanej większości barów zbudowane są w schemacie V – to znaczy, że powyżej elementu służącego do zmiany mocy latawca (aktualnie w większości barów jest to knaga) mamy punkt, z którego obie linki nośne rozdzielają się i lecą w kierunku latawca (patrz grafika). Zaletą tego rozwiązania jest możliwość przełożenia baru pomiędzy linkami nośnymi z czego mogą skorzystać zaawansowane osoby po tym gdy z jakiegoś powodu


linki ulegną skrzyżowaniu (np. po przewinięciu latawca na wodzie). Twierdzi się również, że ten schemat polepsza reakcyjność latawca – są to jednak bardzo subiektywne uczucia, trudne do
potwierdzenia w sposób jednoznaczny.

W schemacie Y, powyżej knagi mamy jeszcze kilku metrowy odcinek liny i dopiero na jego zakończeniu linki nośne rozchodzą się już pojedynczo w stronę kajta (patrz grafika). Wadą tego rozwiązania jest brak możliwości przełożenia baru pomiędzy linkami nośnymi.

Jaki wpływ mają omówione schematy na możliwość użytkowania baru marki A z latawcem marki B?

Bary w schemacie V możemy miksować z innymi latawcami posiadającymi oryginalne bary także w schemacie V dość swobodnie (ważne jednak pozostają inne cechy, o których piszę dalej). Jeśli chodzi o Y to tutaj sytuacja jest dyskusyjna i zależy też indywidualnie od marki posiadającej bar w schemacie Y.
Osobiście jestem przeciwnikiem używania barów z V z latawcami, których oryginalne bary są w Y i odwrotnie. Wynika to z tego, że w przypadku schematu Y linki nośne utrzymują uprząż latawca pod nieco innym kątem niż przy schemacie V co ma wpływ na kształt krawędzi natarcia – element wpływający bardzo istotnie na charakterystykę latawca. 

Pasjonujesz się kajtem? Chcesz o nim wiedzieć więcej? Zasubskrybuj mój kanał na Youtube.

III. SZEROKOŚĆ BARU

Jeśli masz w swoim zestawie latawiec 17to metrowy to prawdopodobnie masz też do niego szerszy (dłuższy) bar. Dlaczego?
Długość baru wpływa na reakcyjność latawca. Wynika to z prostej fizyki – odchylając odcinek o metrowej długości o 10 stopni jego koniec wychyli się znacząco mniej niż jeśli o 10 stopnie odchylimy odcinek o długości dwóch metrów – a to właśnie na końcu baru mamy zamocowane linki kierunkowe. Dlatego do dużych latawców (powyżej 13tu metrów) poleca się używanie barów o szerokości ca 60cm a do latawców małych (poniżej 10m) poleca się bary o szerokości 40-45cm


Z zestawienia przedstawionego w górnej tabeli wynika, że w tym zakresie pomiędzy poszczególnymi markami nie ma znaczących różnic. Wszystkie standardowe bary mają szerokość około 50ciu centymetrów. Także większość marek posiada aktualnie w ofercie bary, w których możemy regulować rozstaw linek kierunkowych. Jest to zdecydowanie bardzo duża zaleta, dzięki której możemy używać tego samego baru z niemalże każdym latawcem.

Podsumowując – w bieżącej ofercie STANDARDOWCYH barów ich szerokość nie będzie mieć istotnego wpływu na charakterystykę latawca a tym samym pozwala na swobodne miksowanie pomiędzy markami.

IV. DŁUGOŚĆ LINEK

Mam nadzieję, że dotrwaliście do końca bo właśnie tutaj omówię najciekawszy kąsek – czyli różnice w długości linek. Zacznę podobnie jak w poprzednim punkcie – jeśli masz latawiec 17to metrowy to prawdopodobnie wraz z nim otrzymałeś 4ro metrowe przedłużki do linek. Dlaczego?
Ponieważ długość linek ma ogromny wpływ na charakterystykę latawca. To co od razu odczujesz  to szybkość z jaką latawiec skręca oraz moc jaką generuje. Im dłuższe linki tym reakcyjność latawca się zmniejsza (wolniej skręca) z kolei moc jaką generuje rośnie. I odwrotnie – krótsze linki to szybszy latawiec o gorszym dolnym zakresie wiatrowym. Te zmiany to wynik rozmiaru okna wiatrowego – zmienia się długość promienia po jakim wędruje latawiec.

Ile metrów mają linki w Twoim barze?

Z przykrością muszę w tym miejscu zauważyć, że zdecydowana większość kajciarzy nie tylko nie wie jakiej długości są linki w ich barze ale nie zwraca na to zupełnie uwagi a jest to czynnik o ogromnym znaczeniu. Różnica 4m wpływa w sposób istotny na charakterystykę latawca. W związku z tym jest to kluczowy czynnik, jaki należy brać pod uwagę przy decyzji o użytkowaniu baru marki B z latawcem marki X ale nie tylko. Dokonując wyboru nowego latawca wiele osób najpierw testuje kajty różnych marek. Pamiętajmy o tym, żeby zapytać dystrybutora o długość linek, ponieważ jak zauważyć można w zamieszczonej na górze tabeli – różnice są znaczące. Najkrótsze linki montowane w standardowych barach mają 22m a najdłuższe (w marce Ozone) aż 25m. Mamy więc pomiędzy nimi aż 3 metry różnicy! Jeśli więc w tych samych warunkach będziemy porównywać 12tke Northa z 12tką Ozona to ceteris paribus Ozone będzie miał lepszy dolny zakres, gorszy górny oraz będzie wolniejszy.

Warto przy okazji zwrócić uwagę, że większość firm oferuje aktualnie linki łączone z dwóch lub więcej odcinków. Jest to świetne rozwiązanie, które pozwala zmieniać charakterystykę latawca w zależności od naszych potrzeb czy stylu pływania. I tak np. bar firmy Naish ma linki 20+4m dzięki czemu możemy sobie odczepić cztery metry i pływać na linkach 20to metrowych co wiele osób będzie preferowało przy pływaniu na falach czy na hydrofoilu.

Podsumowując – z technicznego punktu widzenia, długość linek nie ogranicza możliwości podpięcia baru marki C do latawca marki G, jednak może ona mieć istotny wpływ na charakterystykę latawca – jego moc oraz szybkość skrętu.

PODSUMOWANIE

Na koniec mam dla Was miłą wiadomość. Po parunastu latach rządów rozwiązań, które miały utrudnić nam życie i nabijać kieszeń producentów widać światełko w tunelu! Coraz więcej firm otwiera się na nową perspektywę. Perspektywę, w której bar i latawiec to dwa całkowicie oddzielne elementy w związku z czym pojawiają się bary, które poprzez swą uniwersalność i funkcjonalność mają przyciągnąć klientów użytkujących latawce innych marek. Firmy myślące w ten sposób mają z pewnościa dużo do wygrania. Z jednej strony zdobędą naszą sympatię a z drugiej mogą zagarnąć kawałek tortu, który był dotychczas w sposób niemalże naturalny przynależny do innych marek. 

Jak zatem powinien wyglądać król barów?
Powinien być wyposażony w dodatkowe pigtailsy,
mieć około 50ciu cm szerokości (z regulacją),
posiadać rozwiązanie pozwalające na modyfikację schematu linek nośnych (V i Y)
a linki powinny być w trzech odcinkach: 18+4+2.
….. hmmmm chyba właśnie wpadłem na pomysł zrobienia dobrego biznesu…

 

Pasjonujesz się kajtem? Chcesz o nim wiedzieć więcej? Zasubskrybuj mój kanał na Youtube.

ZAPRASZAM DO OGLĄDANIA!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.